logo VEG Kruiskerk Heerde

Actueel
3e ZomerAvondZang op 21 juli
2019- Bij de maand meiTijdens de derde ZomerAvondZang op zondag 21 juli a.s. staan we stil bij het verhaal van de terugkeer van de verloren zoon, aan de hand van het schilderij van Rembrandt. Er wordt muzikale medewerking verleend door Casper Spannenberg. De dienst begint om 19.00 uur, maar 10 minuten weerder is er al samenzang. Zingt u mee?

Lees verder



Pastorale Handreiking over de Heilige Geest
2019- Bij de maand meiEr is een nieuwe Pastorale Handreiking verschenen. Deze gaat over de Heilige Geest. De handreiking is te downloaden bij de button 'downloads'

Lees verder



Ook in de vakantieperiode Avondgebed
2019- Bij de maand meiOok in de vakantieperiode gaat het Avondgebed gewoon door. Elke dinsdagavond om 19.30 uur is er een korte samenkomst in de Kruiskerk waarin liederen gezongen worden, er een korte overdenking is en vooral ruimte voor gebed. Een mooi en kostbaar moment op een door de weekse dag. U of jij bent van harte welkom om mee te bidden. Ook is de samenkomst live te beluisteren via deze site.

Lees verder



Diensten archief
14 juli
Ochtenddienst

Viering Maaltijd van de Heer.




14 juli
Avonddienst

2e ZomeravondZang. Muzikale medewerking Beert van Oene.




07 juli
Ochtenddienst

dienst achteraf beluisteren




07 juli
Avonddienst

1e ZomerAvondZang. Met muzikale medewerking van Wilma Knip.




30 juni
Ochtenddienst

Vier het leven.

dienst achteraf beluisteren




30 juni
Avonddienst

Jongerendienst. Met muzikale medewerking van Living Letter uit Wapenveld.

dienst achteraf beluisteren




28 juni
Ochtenddienst

Dankdienst voor het leven van br. G. Wichers. Van 10.00 tot 10.45 uur is er gelegenheid om de familie te condoleren in de Bovenzaal.




23 juni
Ochtenddienst

Bevestigingsdienst. In deze dienst worden 2 nieuwe wijkouderlingen bevestigd.

dienst achteraf beluisteren




23 juni
Avonddienst

Themadienst over de kerk in Nederland na Pinksteren.

dienst achteraf beluisteren




Toon meer diensten
 

2019- Bij de maand mei

DE GEMEENTE ALS…… licht voor de wereld

Jezus zei van zichzelf:

"... Ik ben het licht voor de wereld. Wie mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft." Joh.8:12

Tegen zijn volgelingen zei Hij:

"Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven." Mt.5:14

Zoals de zon soms het beeld is van onze Heer, zo is de maan het beeld van zijn Gemeente. Zon en maan hebben beide als taak licht te geven op aarde. De maan en de sterren verrichten hun taak wanneer de zon onzichtbaar is, ofwel in de nacht, in afwachting van de wederkomst van de Heer. Daarom heeft de Gemeente als geheel en hebben de plaatselijke gemeenten afzonderlijk de opdracht om licht in de wereld te verspreiden.

Jezus zei niet alleen: "IK ben het licht der wereld" (Johannes 8:12) maar ook: "JULLIE zijn het licht der wereld" (Johannes 5:13) om van Jezus te vertellen en het leven van Jezus te laten zien. Belangrijk is het verschil tussen de zon, de maan en de sterren. De zon geeft van zichzelf licht, terwijl de maan slechts het licht van de zon weerkaatst. In de Bijbel lezen over de Gemeente die vol is van Gods Geest en daardoor Gods heerlijkheid kan weerspiegelen.

"En wij allen (= gelovigen) weerspiegelen de heerlijkheid van de Heer ... we worden omgevormd naar datzelfde beeld en komen tot steeds grotere heerlijkheid, tot een heerlijkheid zoals die afstraalt van de Heer die de Geest is." (2 Korintiërs 3:18)

Natuurlijk kunnen we alleen het licht doorgeven dat we zelf ontvangen hebben. Hoe meer we vol van Jezus zijn, hoe meer we hebben om door te geven. De maan is er niet voor zichzelf, maar voor de aarde. Helaas zien we dat minstens 90% van de activiteiten en financiën van de christelijke kerken worden ingezet om de eigen organisatie draaiende te houden. Ga eens na hoeveel energie en geld in de gemeente gericht is op het bereiken van buitenstaanders. Sterren, dat zijn eigenlijk de individuele gelovigen, die de taak hebben om licht te geven op aarde gedurende de nacht. In het laatste Bijbelboek wordt met sterren de gemeenteleden bedoeld, die de taak hebben om Gods licht buiten te laten zien.

Een volle maan geeft meer licht op aarde dan alle sterren met elkaar. Als je naar de sterrenhemel kijkt terwijl de maan schijnt, verbleken de meeste sterren en alleen de helderste sterren blijf je zien. Waar mogelijk, moeten we ons licht in de wereld laten schijnen vanuit de plaatselijke gemeente of vanuit andere samenwerkingsverbanden van gelovigen. Dat blijkt veel meer effect te hebben dan acties van enkelingen. Maar ook als individuele gelovigen hebben we de opdracht om het karakter van Jezus uit te stralen tegenover mensen in onze persoonlijke woon- en werksfeer.

Sterren kunnen ook gebruikt worden door mensen om zich te oriënteren. Op het noordelijke halfrond geeft de poolster vrij nauwkeurig het noorden aan. Op het zuidelijk halfrond het 'Zuiderkruis', dat ongeveer in het zuiden staat. Zo kunnen individuele gelovigen richtingaanwijzers zijn voor ongelovigen, zodat ze de weg tot God kunnen vinden. Ook kan hun leven model staan voor een goede manier van leven, die anderen aansporen tot navolging. 

"Doe alle dingen zonder morren en meningsverschillen, opdat u onberispelijk en oprecht zult zijn, kinderen van God, smetteloos te midden van een verkeerd en ontaard geslacht, waaronder u schijnt als lichten in de wereld" (Filippenzen 2:14-15).

Jezus laten zien betekent niet alleen dat we vriendelijk tegen alle mensen moeten zijn, maar ook een voorbeeld moeten zijn door een heilige levenswandel. Niet alleen de liefde, maar ook de heiligheid van Jezus moet aan de wereld worden getoond.

Wat deed Jezus zoals toen Hij op aarde was? Jezus getuigde tegenover de mensen van God. Jezus voldeed in alles aan Gods wet: Hij eerde God de Vader en toonde warme liefde voor de mensen. Jezus liet de mensen het verschil zien tussen goed en kwaad, tussen echt en onecht geestelijk leven. Jezus genas zieken, bevrijdde demonische gebonden mensen en deed wonderen zodat de mensen zouden erkennen dat Hij namens God optrad. Jezus was bereid om offers te brengen voor zijn medemensen

Als wij als plaatselijke gemeenten Jezus willen laten zien aan de mensen om ons heen, zijn wij een licht voor de wereld.

J.M. Weststrate

Komende week:
21
Kerkdienst
Kruiskerk - B. van Dijklaan
Aanvang: 10:00 uur.

Kerkdienst
Kruiskerk - B. van Dijklaan
Aanvang: 19:00 uur.

Avondgebed
Kerkzaal
Aanvang: 19:30 uur.

Gemeentebrief:
Vul hieronder uw e-mailadres in en ontvang automatisch elke week onze gemeentebrief.